ساکولنت گل ناز فرانسوی - گل آپتنیا - معرفی گیاه - گل ناز یخی Aptenia
نوشته شده توسط : hr

ناز فرانسوی

 

ناز فرانسوی

گیاه دائمی

سایز : سطل 3

نور : آفتاب کامل

آب : کم تا متوسط

نگهداری : آسان – مقاوم

 

 

توضیحات

 ناز فرانسوی
معرفی: ناز فرانسوی یک گیاه فضای باز با نام فارسی ناز یخی و نام لاتین iceplan Heartleaf و نام علمی Aptenia cordifolia از خانواده Aizoaceae است. ناز فرانسوی دارای برگهای قلبی به طول ۳ سانتیمتر و گلهای صورتی- ارغوانی رنگ با قطر ۱٫۵ سانیتیمتر است و ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر رشد می کند. میوه های ناز فرانسوی حاوی چهار بذر قهوه ای سیاه رنگ است.
نیازها:
خاک: خاک آن باید تا حدودی سبک و همیشه مرطوب باشد. خاک سبک و شنی و یا خاک مرغوب باغچه با مقداری خاک برگ، یا کود دامی مناسب ناز فرانسوی است.
نور: محیط ناز فرانسوی باید پر نور و روشن با آفتاب مستقیم به مدت ۸-۶ ساعت باشد. در تابستان اگر بعد از ظهر گیاه از سایه برخوردار باشد، زمینه بهتری برای رشد آنان فراهم می شود و در زمستان اگر گیاه در بالای ۱۵ درجه نگهداری شود و نور مناسب نیز برای آن فراهم شود کم و بیش گلدهی آن ادامه خواهد یافت.
دما: ناز فرانسوی تا زمانی که دمای شبانه به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد پایین نیاید به رشد خود ادامه می دهد.
آبیاری: ناز فرانسوی نیازی به آبیاری زیاد ندارد چون گیاهان بالغ خاک خشک را تا حد قابل قبولی تحمل می¬کنند. برای گیاهان جوان وقتی خاک در حال از دست دادن رطوبت خود است (حالتی نیمه مرطوب نیمه خشک دارد) و گیاهان بالغ وقتی که سطح خاک تا عمق حدود ۲-۱ سانیتمتری خشک شده است آبیاری کنید.
تکثیر: این گیاه از طریق ۱- بذر که در فصل پاییز در کپسول های کوچکی تشکیل می شود و از فروردین تا خرداد در خاک سبک کاشت می شود و ۲- از طریق تهیه قلمه از انتهای ساقه های گوشتی (به طول حدود ۱۰ سانتیمتر) و کاشت آن در خاک های نرم و سبک تکثیر می شود. قلمه را به مدت ۳-۲ روز درون دستمال کاغذی در مکانی خشک و نسبتا خنک (به دور از نور مستقیم آفتاب) نگهداری کنید تا رطوبت اضافه آن از بین برود. بجز چند برگ کوچک در نوک قلمه بقیه را قطع کنید. در طی چند هفته اول قلمه ها را دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و بعد از این که متوجه ریشه زایی آنان شدید می توانید قلمه ها را ابتدا به شرایط نیمه آفتاب و نیمه سایه عادت دهید و سپس میزان آفتاب را بیشتر کنید. همچنین در طی فصل رشد ، ساقه های گیاه در قسمتهایی که با خاک در تماس هستند می توانند به تدریج ریشه بدهند بنابراین گاهی ساقه های موجود بر روی خاک را بررسی کنید اگر متوجه ساقه های شدید که با خاک اتصال برقرار کرده است، می توانید ساقه را ابتدا از گیاه مادری جدا کنید و سپس ساقه را با خاک زیر آن در آورید و به عنوان گیاهی جدید از آن استفاده کنید.
آفات و بیماری ها:
از آفات رایج آن میتوان شته را نام برد که به گیاه جوان خسارت وارد می نماید و از جمله بیماریها هم میتوان حساس بودن به مرگ گیاهچه را ذکر کرد.

************************

معرفی گیاه - گل ناز یخی Aptenia

دوستان عزیز.  لطفا مطالب وبلاگ باغبانی سبز را کپی برداری و انتشار نفرمایید. سپاسگزارم.


 از طرفی نباید فراموش کنیم که این گیاه و گل ناز از نظر گیاه شناسی خانواده های جداگانه و متفاوتی دارند . اما میتوان گفت که نیازهای محیطی این دو گیاه تا حدود زیادی شبیه یکدیگر است. این گیاهان همیشه سبز، با برگهایی آبدار و رشد نسبتا سریع هستند که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی تا 3-2 چند سال به زندگی خود ادامه می دهند اما از آنان به شکل گیاه یکساله نیز استفاده می‌شود. جنس Aptenia  دارای چهار گونه است که در بین این گونه ها از  Aptenia cordifolia  ، A.haeckeliana و رقم  A.'Red Apple که در واقع حاصل از دو رگه گیری بین دو گونه یاد شده می باشد، استفاده بیشتری تا کنون شده است. دو گونه دیگر عبارتند از A.geniculiflora و A.lancifolia


ساقه‌های گونهAptenia cordifolia   می‌تواند تا 60 سانتیمتر نیز رشد کنند. برگها  قلبی  شکل به طول 3 سانتیمتر دارند. گلهای محبوبترین انواع آن صورتی – ارغوانی رنگ هستند و 1.5 سانیتیمتر قطر دارند و در طی بهار تا پاییز بر روی گیاه شکوفا می شوند.  میوه های گیاه حاوی چهار بذر قهوه ای- سیاه رنگ است.این گیاه در زبان انگلیسی علاوه بر Heartleaf iceplant با نامهایی همچون baby sun rose, red aptenia و  نیز شناخته می شود. البته این گیاه نمونه هایی با گلهای سفید رنگ و همچنین انواعی با برگهای ابلق نیز دارد. به نظر می رسد که نمونه های سفید رنگ قدرت رشدی نمونه های دیگر (انواعی که گلهایی صورتی - ارغوانی دارند) را ندارد. گونه  A.haeckeliana از نظر ظاهری بسیار شبیه Aptenia cordifolia   است اما با این تفاوت که برگهایی بیضوی شکل و گلهایی زرد رنگ دارند و به همین دلیل در زبان انگلیسی این گیاه را Yellow sunrose می‌نامند. محبوبترین گیاهان ناز یخی از دو رگه گیری بین دو گونه قبلی بدست آمد و با نام A.'Red Apple خوانده شده‌اند که گلهایی قرمز درخشان و برگهای تقریبا قلبی شکل با رنگ سبز نسبتا کم رنگ دارد و حدود 15 سانتیمتر ارتفاع می یابد و روی زمین نیز 40-30 سانتیمتر فضا اشغال می کند. گلهای Aptenia cordifolia (که طبیعی هستند و حاصل دو رگه گیری نیستند)به رنگ ارغوانی است و برگها بیشتر قلبی شکل هستند تا بیضوی و رنگ سبز آنان نیز تیره‌تر است و همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد ساقه های این گیاه تا 60 سانتیمتر نیز رشد می کنند. در بین دورگه های دیگر این گیاه گلهایی با رنگهای صورتی تا قرمز تیره نیز وجود دارد. برخی از انواع این گیاه دارای برگهایی ابلق هستند یعنی بر روی برگها نواحی به رنگهای سفید، شیری و یا مایل به زرد وجود دارد.



تصاویر فوق: سمت راست برگ A.'Red Apple و سمت چپ برگ Aptenia cordifolia 



تصویر فوق: نمونه هایی از آپتنیا با برگهای ابلق





تصاویر فوق: رنگهای مختلف آپتنیا



پرورش گیاه به شکل کف پوش



پرورش گیاه به شکل گلدانی


شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش و نگهداری آپتنیا


آبیاری: گل ناز آفتابی اصولا به آبیاری زیادی نیاز ندارد بخصوص اینکه گیاهان بالغ خاک خشک را تا حدود قابل قبولی تحمل کرده  و مشکلی برای آنان پیش نمی آید. حتی گیاهان جوان را نباید زیاد آبیاری کرد به بیان دیگر نباید خاک این گیاه رطوبت همیشگی داشته باشد و خیس باقی بماند . این شرایط ابتدا موجب رنگ پریدگی  و زردی برگسار ، کاهش رشد ، پوسیدگی ریشه و ساقه های این گیاه و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود. در مورد گیاهان جوان زمانی که خاک رطوبت خود را در حال از دست دادن است (سطح خاک حالتی نیمه مرطوب نیمه خشک دارد) و گیاهان بالغ را زمانی که سطح خاک تا عمق حدود 2-1 سانیتمتری خشک شده است آبیاری کنید.


نور: ناز یخی به محیطی پر نور و روشن با آفتاب مستقیم به مدت 8-6 ساعت در طی روز نیاز دارد. نور کم محیط منجر به علفی و بلند شدن ساقه ها و افزایش فاصله برگها از هم و کاهش گلدهی گیاه می شود. حتی نور کم محیط می تواند منجر به عدم شکوفایی کامل غنچه های گل شود. در روزهای گرم تابستان اگر مکان آنان در طی بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد ، زمینه بهتری برای رشد آنان فراهم می شود. در طی زمستان اگر این گیاه در بالای 15 درجه نگهداری شود و نور مناسب نیز برای آن فراهم شود کم و بیش گلدهی آن ادامه خواهد یافت


دما: تا زمانی که دمای شبانه به زیر 10 درجه سانتیگراد نزول نکرده است این گیاه به رشد خود ادامه می دهد. البته نمونه 'Red Apple' دما را تا حدود 2 درجه سانتیگراد تحمل می کند و از بین نمی رود.


خاک: خاک این گیاهان باید از زهکش خوبی برخوردار باشد تا بتواند باقیمانده آب ناشی از آبیاری را به خوبی از خود عبور دهد و خیس باقی نماند. مثلا مخلوط خاکی که برای کاکتوسها استفاده می شود برای این گیاه نیز مناسب است به عنوان مثال می توان از سه قسمت خاکهای کیسه ای که مخصوص گیاهان گلدانی به فروش می رسند + یک قسمت پرلایت + یک قسمت شن و یا مخلوط یک قسمت خاک معمولی+ دو قسمت شن + دو قسمت پیت موس استفاده کرد. اگر در زمان تهیه خاک از کود پوسیده دامی استفاده کرده اید نیازی به مصرف کود در طی فصل رشد نیست و اگر هم نسبت به کمبود مواد غذایی در خاک واقف هستید مصرف کود یک یا دو مرتبه در طی فصل رشد (مثلا یک بار اوایل بهار و مربته دوم اوایل تابستان ) کافی است. استفاده بیشتر از کودها منجر به رشد رویشی بیش از اندازه این گیاه و عدم گلدهی آنان می شود. همچنین برخی از پرورش دهندگان استفاده از کودها را با نصف غلظت توصیه کرده‌اند. اگر هر ماه اصرار به استفاده از کودها را دارید حتما غلظت آنرا به یک چهارم کاهش دهید.


تکثیر: از قلمه های تهیه شده از انتهای ساقه گیاه برای تکثیر آن استفاده می شود.میتوان در طی فصل رشد با یک چاقوی تیز ساقه ای به طول حدود 10 سانتیمتر از گیاه جدا کرد. قلمه را به مدت حدود 3-2 روز در بین دستمال کاغذی در مکانی خشک و نسبتا خنک(به دور از نور مستقیم آفتاب) نگهداری کنید تا رطوبت اضافه آن از بین برود. قبل از کاشت قلمه ها کافی است که چند برگ کوچک در نوک آن باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد. این کار علاوه براینکه منجر می شود کاشت قمله ها در خاک آسانتر باشد، مانع از از دست دهی آب و رطوبت از طریق برگهای بزرگ قلمه می شود و این امر به ریشه زایی قلمه ها کمک می کند. از مخلوط خاک برگ+شن و یا کوکوپیت +پرلایت برای کاشت قلمه ها می توان استفاده کرد. ابتدا منفذی را با وسیله ای مانند مداد در خاک ایجاد کنید سپس قلمه را در داخل منفذ قرار دهید و سپس با انگشتان دست خود خاک اطراف قلمه را سفت کنید و آنان را آب دهید. از آبیاری بیش از اندازه قلمه ها خودداری کنید زیرا موجب پوسیدگی آنان می شود. در طی چند هفته اول قلمه ها را دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و بعد از این که متوجهریشه زایی آنان شدید که در حدود 3 هفته طول میکشد( با کنار زدن آرام خاک اطراف ساقه و بررسی ساقه زیر خاک یک قلمه می توان متوجه ریشه زایی قلمه ها شد) می توانید قلمه ها را ابتدا به شرایط نیمه آفتاب و نیمه سایه عادت دهید و سپس میزان آفتاب را بیبشتر کنید.  همچنین در طی فصل رشد ، ساقه های گیاه در قسمتهایی که با خاک در تماس هستند می توانند به تدریج ریشه بدهند بنابراین گاهی ساقه های موجود بر روی خاک را بررسی کنید اگر متوجه ساقه های شدید که با خاک اتصال برقرار کرده است، می توانید ساقه را ابتدا از گیاه مادری جدا کنید و سپس ساقه را با خاک زیر آن در آورید و به عنوان گیاهی جدید از آن استفاده کنید. از بذرهای گیاه نیز می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. بهترین زمان کاشت اوایل بهار است. مخلوط کاشتی سبک( مثلا مثل مخلوط کوکوپیت + پرلایت و یا شن +خاک برگ) استفاده کنید. ابتدا این مخلوط را به خوبی خیس کنید و بعد از گذشت حدود نیم ساعت (در این مدت آبهای اضافه به خوبی از مخلوط کاشت خارج می شود) بذرها را بر روی سطح خاک قرار دهید و با لایه ای نازک از خاک و یا خاک برگ روی بذرها را بپوشانید. البته خاک برگ را قبل از ریختن روی بذرها با الکی که قطر منافذ آن زیر 0.5 سانتیمتر است الک کنید تا بافتی ریز و یکنواخت پیدا کنند. برای آبیاری بذرها در روزهای اول و قبل از جوانه زنی بذرها می توان از غبارپاشی سطح خاک استفاده کرد تا بذرها در خاک جابجا نشوند . بعد از سبز شدن بذرها می توان از آبیاری معمولی استفاده کرد.



تصویر فوق: با جدا کردن قسمتی از ساقه و فرو کردن آن در خاک به راحتی می توان این گیاه را تکثیر کرد.


هرس : برای کنترل رشد ساقه ها می توان ساقه هایی را که بیش از اندازه بلند شده اند کوتاه کرد. در مورد میزان کوتاه کردن یک ساقه قانون خاصی وجود ندارد اما در یک مقطع زمانی نسبت به کوتاه کردن تعداد 3-2 عدد ساقه اقدام کنید و نه بیشتر تا به گیاه استرس بیش از اندازه وارد نشود. همچنین با سربرداری ساقه ها می توان تولید ساقه های جانبی و افزایش گلدهی را تحریک کرد.


 








****************************
 
یکی از روشهای تکثیر گل ناز، تهیه قلمه از ساقه‌های گوشتی و کاشت آن در خاکهای نرم و سبک است. در ادامه این مطلب با نحوه قلمه زدن گل ناز و نگهداری آن آشنا شوید.

گل ناز یکی از مهمترین گلهایی است که غالبا در فضای پارکها، باغها، میادین و در گلدانهای آپارتمانی کاشته میشود.این گیاه نیاز به نور کافی خورشید و خاک با زهکش خوب دارد. نگهداری، پرورش و تکثیر این گل بسیار آسان است و تحمل آن به شرایط محیط زیاده بوده، به طوریکه می تواند در میان سنگهای کنار جاده و یا پیادهروها رشد کند.تکثیر از طریق بذر و قلمه زدن گیاه از روشهای ازدیاد گل ناز بوده، گیاهی رونده است و اگر از شرایط خوبی برخوردار باشد به سرعت رشد می کند. در ادامه این مطلب، شرایط نگهداری و محیطی مورد نیاز و نحوه قلمه زدن گل ناز گردآوری شده است. با ستاره همراه شوید.

 

 

نحوه ازدیاد و قلمه زدن گل ناز

 

گل ناز به دو طریق کاشت بذر و قلمه زدن قابل تکثیر است.

 

  • تکثیر از طریق قلمه زدن گل ناز
  • در روش تکثیر از طریق قلمه، ابتدا ساقهای از گیاه به طول 6 تا 7 سانتی متر که دارای 2 تا 3 برگ انتهایی می باشد را انتخاب کنید. بهتر است قلمه مورد نظر دارای 4 تا 5 بند باشد.

  • ساقه را از محل مورد نظر به صورت اریب بریده و در مخلوطی از ماسه بادی رودخانهای یا پرلیت با خاکبرگ و یا خاک کمپوست قلمه به عنوان بستر کاشت بکارید. توجه داشته باشید، حداقل یک سوم قلمه در بستر فرو رود.


     قلمه زدن گل ناز
  • در صورت برگدار بودن، برگهای پایینی گل را حذف و فقط 2 تا 3 برگ باقی بگذارید.

  • قلمه های گل ناز، به راحتی ریشه دار می شوند. اجازه بدهید تا ریشهدهی کامل شود (حداقل 4-5 سانتیمتر) و سپس آنرا با دقت و بدون جدا شدن خاک اطراف ریشه در خاک مناسب بکارید.

     قلمه گل ناز
  • پیشنهاد میشود برای رشد بهتر، قلمههای تازه ریشهدار شده را ابتدا در گلدان کوچکی بکارید و با بزرگ شدن آن تدریجا آنرا به گلدانهای بزرگ منتقل کنید.

 

توجه داشته باشید که:

 

  1. همیشه بستر قلمه ها مرطوب باشد و زهکش مناسب برای خروج آب اضافی داشته باشد.
  2. بهتر است قلمه زنی در فصل مناسب انجام شود و قلمهها را در محیطی با دما و رطوبت مناسب و نور غیر مستقیم نگه داری کنید.
  3. به منظور رشد سریعتر قلمهها میتوانید از هورمون ریشهزایی استفاده کند.
  4. لازم است، تا زمان ریشه دار شدن، بستر قلمهها همیشه مرطوب باشد، به این منظور میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانهای ایجاد نمائید.
  5. دقت کنید هرچند وقت یکبار برای تبادل هوا پلاستیک را بردارید و یا اینکه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد نماید.
  6. پس از ریشهدار شدن قلمهها، باید از دفعات آبیاری گیاه بتدریج کاسته شود.

 

لازم به ذکر است، در مورد نحوه قلمه زدن گل ناز و سایر گیاهان، مهمترین چیز ریشهزایی گیاه است، لذا بایستی با قطع گل و جوانههای اضافی و... سعی شود انرژی گیاه صرف ریشهزایی گردد.

 

  • تکثیر از طریق بذر

 

ساده ترین روش ازدیاد و تکثیر گل ناز از طریق بذر میباشد. بذرهای گیاه بسیار ریز بوده، در فصل پاییز در کپسولهای کوچکی تشکیل میشوند و کاشت بذر از ماه فروردین تا خرداد در خاک سبک صورت میگیرد.

عکس گل ناز

 


شرایط نگهداری گل ناز

 

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری و پرورش گیاه به شرح زیر میباشد:

 

  • آبیاری:نیاز آبی گل ناز پایین بوده، در حالت معمولی به میزان کمی آب نیاز دارد و در صورت گرم شدن بیش از حد هوا به دورههای منظم آبیاری نیازمند میباشد. در آپارتمان زمان آبیاری بین ۵ تا ۷ روز مناسب است، به طوریکه سطح خاک گلدان باید خشک شده باشد و رطوبت زیادی نداشته باشد چرا که آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن میشود.
     
  • نور:به آفتاب کامل و سایه کم نیازمند است. در صورتی که گیاه را در سایه قرار دهید میزان گلدهی آن کاهش می یابد. همچنین نورخیلی کم، منجر به عدم شکوفایی کامل غنچه های گل شود. لیکن در روزهای گرم تابستان، اگر مکان آن در طی بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد، زمینه بهتری برای رشد گیاه فراهم می شود.
     
  • خاک:خاکی با زهکشی مناسب و ترکیبی از خاک برگ، ماسه و کود آلی یا خاک مرغوب باغچه با مقداري خاک برگ برای گل ناز مناسب می باشد.
     
  • کود دهی:کودهای محلول هر سه هفته یکبار برای رشد گل ناز توصیه می شود.
     
  • آفات و بیماریها: از آفات و بيماريها رایج گل ناز شته می باشد که به گياه جوان خسارت وارد مي نمايد و حساس به مرگ گياهچه مي باشد.
  •  
******************************************
گل ناز یخی

 گل ناز یخی کوچک

نام علمی: Aptenia cordifolia

نام انگلیسی: Heartleaf iceplant / Baby sun rose

 

گل ناز یخی

 

گل ناز یخی کوچک

منشأ: آفریقای جنوبی

زمان گلدهی: بهار تا پاییز

گل ناز یخی کوچک بومی آفریقای جنوبی گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور کاربرد دارد. به عنوان گیاه پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی شناخته شده است. در ایران آن را با نام ناز یخی نیز معرفی کرده اند. به گرما و خشکی مقاوم است.

گل هایی به رنگ صورتی روشن، سفید و قرمز دارد که در طول سال از آنها پوشیده شده است. گل های منفرد تا دسته ای در زاویه برگ ها پدید آمده و به طور کلی در روز باز می شوند، قطر هر کدام از آنها ۲/۵ cm است. برگ ها، براق، قلبی شکل تا نیزه ای و دارای درازایی به میزان ۳cm هستند. میوه آن فندقه است و کمی بیش از ۱cm طول دارد. ریشه ها گوشتی و ضخیم هستند. ساقه ها چهارگوش تا دایره ای بوده و به طول ۶۰ cm، به صورت مسطح روی زمین، می رسند.

در هر موقع از سال می توان گل ناز یخی را هرس فرم نمود بدون آنکه گیاه آسیب ببیند. توانایی این گیاه در ریشه زایی از قطعه ای کوچک از ساقه و رشد بعدی آن، این گیاه را گیاهی پررشد مینماند. از آن جهت به عنوان گیاه پوششی، باغ صخره ای و خشک منظر و کشت در سراشیبی استفاده می شود. دارای خصوصیات درمانی است. نیاز به نگهداری در آن پایین است. توصیه شده است که کود و مواد غذایی برای این گیاه مورد استفاده قرار نگیرد.

گل ناز یخی

 

روش تکثیر آن استفاده از قلمه ساقه و بذر است.

عادت رشد:گیاه خزنده، حصیری و کوتاه رشد.

میزان رشد: سریع، ۲۵cm ارتفاع و گسترش آن در حدود ۱/۲ متر.

نبازنوری: آفتاب کامل تا سایه کم، (در سایه گلدهی کمتری دارد ).

خاک مطلوب: به خاکی با زهکش خوب نیازمند است. خاک شنی تا لومی- شنی را بهتر از همه می پسندد. اما خاک های دیگر را نیز تحمل می کند.

نیاز آبی: به دوره های کم آبی بسیار مقاوم است. در حالت معمولی، آب کم و در هوایی که بسیار داغ است نیاز به آبیاری منظم دارد.

مقاومت به سرما: به سرما مقاومت نسبی دارد. (سرمایی در حد ۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند).

گل ناز یخی

 

گل ناز یخیگل ناز یخیگل ناز یخی
گل ناز یخی
گل ناز یخی
گل ناز یخی
***********************************

آشنایی با تکثیر و قلمه زدن گیاه “گل یخی

تکثیر گل یخی ، گل یخی
در ادامه این مطلب شما را با نحوه کاشت و نگهداری از گیاه “گل یخی” و تمامی روش های تکثیر آن آشنا خواهیم ساخت.
بازدید : 12,040 نفر

گیاه گل یخی

  • نام علمی :aptenia cordifolia
  • نام انگلیسی :heartleaf iceplant / baby sun rose
  • منشأ :آفریقای جنوبی
  • زمان گلدهی :بهار تا پاییز
 گل یخی
گل یخی کاشت گل و گیاه
گل یخ کوچک بومی آفریقای جنوبی گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور کاربرد دارد. به عنوان گیاه پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی شناخته شده است. در ایران آن را با نام ناز یخی نیز معرفی کرده اند. گل یخی به گرما و خشکی مقاوم است.
گل هایی به رنگ صورتی روشن، سفید و قرمز دارد که در طول سال از آنها پوشیده شده است. گل های منفرد تا دسته ای در زاویه برگ ها پدید آمده و به طور کلی در روز باز می شوند، قطر هر کدام از آنها 2/5 cm است. برگ ها، براق، قلبی شکل تا نیزه ای و دارای درازایی به میزان 3cm هستند. میوه آن فندقه است و کمی بیش از 1cm طول دارد. ریشه ها گوشتی و ضخیم هستند. ساقه ها چهارگوش تا دایره ای بوده و به طول 60 cm، به صورت مسطح روی زمین، می رسند.
تکثیر گل یخ به چند روش امکانپذیر است:
 
 نحوه پرورش گل یخی

مراحل کاشت گیاه گل یخی

بذر

بذر رسیده را از درختچه بکنید یا از جائی مطوئن بدست آورید . آنرا اوائل پائیز در گلخانه یا محلی محفوظ در خاکی که از شن – خاکبرگ به نسبت دو و یک آماده کرده اید بکارید . پس از اینکه گیاه سبز و حداقل پنج برگ یا شش برگه شد، آنرا به گلدان دیگری منتقل کرده و بتدریج در هوای آزاد بگذارید . به این ترتیب درختچه ای که کاشته شده در حدود سه یا چهار سال طول میکشد تا به گل بنشیند .

پاجوش

می توان قبل از ظهور گل یعنی در اواسط آبان ماه که هنوز درخت بیدارنشده است از پاجوشهای بزرگ و شاداب آن با احتیاط جدا کرده و در محلی که مورد نیاز است و یا در گلدان کاشت .

خوابانیدن

ازدیاد این درختچه از طریق خوابانیدن پاجوشها یا شاخه های نیمه چوبی امکان پذیر است .

روش تکثیر از طریق قلمه

روش تکثیر از طریق قلمه ساقه به طول 7-6 سانتی متر و دارای برگ 3-2 برگ انتهایی می باشد و قلمه ها به راحتی در خاک باغچه ریشه دار می شوند. همیشه بستر مرطوب باشد وزهکش داشته باشد (خروج اب اضافی).قلمه زنی در فصل مناسب انجام شود(با توجه به نوع گیاه).قلمه در محیطی با دما ورطوبت مناسب ونور غیر مستقیم نگه داری شوند-قلمه به صورت اریب زده شود-در صورت برگدار بودن برگهای پایینی حذف وفقط2-3برگ باقی بگذارید.از هورمون ریشه زایی استفاده گردد-قلمه داری 4-5 بند بوده وحداقل یک سوم قلمه در بستر فرو رود. تا زمان ریشه دار شدن بستر قلمه ها همیشه باید مرطوب باشد، میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانه ای ایجاد نمائید.دقت کنید هرچند وقت یکبار برای تبادل هوا پلاستک را بردارید ویا اینکه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد نماید .پس از ریشه دار شدن باید از دفعات ابیاری بتدریج کاسته شود. در مورد قلمه مهمترین چیز ریشه زایی است وباید با قطع گل وجوانه گیاه و...سعی شود انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود.اجازه بدهید تا ریشه دهی کامل شود(حداقل 4-5 سانت)وسپس انرا با دقت ,وبدون جداشدن خاک اطراف ریشه در خاک مناسب بکارید. قلمه های تازه ریشه دار شده را در گلدان کوچکی شروع کنید و با بزرگ شدن آن تدریجا آنرا به گلدانهای بزرگ منتقل کنید.

نیازهای گیاه گل یخی

کود دهی

در اواسط پاییز و یک بار دیگر بعد از اتمام گلدهی باید مقدار کمی کود داده شود.

آبیاری

این گیاه مانند کاکتوسها به خشکی مقاومت دارند زیرا آب را در خود ذخیره می کنند بنابراین آبیاری باید در حدی انجام شود که از خشک شدن و پژمردگی آن جلوگیری شود. آبیاری بیش از حد، باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه و گیاه می شود. آب باید به قدری داده شود که از پژمردگی و خشک شدن برگ ها جلوگیری شود و آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه یا سرخشکیدگی، بویژه در خاک های سنگین در آب و هوای داغ شود.
خاک:
این گیاه در اکثر خاکها به خوبی رشد می کند فقط باید توجه داشت که زهکش خاک مناسب باشد و PH خاک هم بین تا5/6 باشد بهتر است. ترکیب خاکی تشکیل شده از 2 قسمت خاک لوم، 2 قسمت ماسه و 1 قسمت خاک برگ برگ پوسیده رشد مطلوبی دارد اما از نظر خاک گیاه کم توقعی است و به تقریب در تمام خاک ها رشد می کند.
 
 تکثیر گل یخی

تکثیر گیاه گل یخی

نور و دما

این گیاه به نور کامل و آفتاب نیاز دارد. اگر نور کم شود رشد طولی زیاد می شود و رشد گیاه به سمت رشد علفی رفته و گلدهی کم می شود. از طرفی بهتر است این گیاه را از سرمای زمستان دور نگه داشت. چون هوای گرم را بهتر می پسندد و رشد بهتری خواهد داشت.

مراقبتها

اگر ساقه ای بیش ازحد بلند شد، بهتر است آن را کوتاه کنیم ولی باید توجه داشت که در هر بار هرس کردن 2تا3 شاخه را بیشتر هرس نکنیم چون اگر بیشتر شد به گیاه استرس وارد می شود.
هرس قسمت انتهایی ساقه اصلی، موجب تحریک تولید شاخه های جانبی و گلدهی بیشتر می شود.
گلدهی:از اواسط بهار تا اوایل پاییز گل می دهد.

آفات گیاه

وجود توده های متحرک سفید رنگ با پوشش آردی وپنبه مانندعلامت وجود افتی به نام شپشک آردآلود است. این حشره از شیره پرورده گیاه تغذیه کرده و باعث افت گیاه می شود. این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شوند.محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد شیوه مبارزه با این حشره، استفاده از سموم تماسی مانند مالاتیون. دیازنیون، گوزاتیون به نسبت به یک قاشق مرباخوری ( دو سی سی در یک لیتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مایع ظرفشویی ) است که بایدروی قسمتهای الوده وشاخ وبرگ گیاه(پشت وروی برگها) اسپره نمایید. بهتر است که اینکاردر خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهدارید. در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت ابیاری به خاک گلدان بدهید.در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت استفاده نمایید.بعد از 7 روز سمپاشی تکرار شود.بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهیدو در صورتی که مؤثر واقع نشود باید دو هفته بعد تکرار شود. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که درصورتیکه سموم فوق موثر نبودو با عنایت به این که این حشرات از شیره گیاهی تغذیه می کنند، باید از سموم سیستمیک مانند کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و...نیز جهت مبارزه استفاده کرد.
********************************
 
 
 



:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 7256
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: